Discussie over vliegen en carbon budget

Inleiding

171125

In november 2025 had ik een discussie met piloot Paul van Hoof over dit onderwerp. Ik begin met de input van Van Hoof op 161125. 

Mijn claim was dat iemand die een retourvlucht maakt van Amsterdam naar New York in één keer zijn jaarlijkse carbon budget opsoupeert, dit is het aantal ton CO2 dat een persoon maximaal mag uitstoten om onder de grens van 1.5 graden Celsius te blijven.

Mijn reactie

U gebruikt de ICAO-calculator. Wat opvalt, zoals u zelf misschien ook hebt gemerkt, is dat de ICAO schattingen geeft die lager liggen dan die van andere organisaties; misschien niet verwonderlijk omdat ICAO de belangen van de luchtvaartsector behartigt.

ICAO telt de niet-CO2-uitstoot niet mee. Deze uitstoot komt vooral van vliegtuigen die lange afstanden op grote hoogte vliegen. Onderzoek van T&E (Airplane pollution | T&E) laat zien dat de klimaatverwarmende uitstoot door deze niet-CO2-effecten met ten minste 2 (en waarschijnlijk zelfs met 3) vermenigvuldigd moet worden. Niet meetellen van deze klimaatopwarmende effecten is niet correct.

Mijn berekening betreft een Boeing 747-8. Op het retourtraject Amsterdam-NY verbruikt die 130.000 liter kerosine. Bij 400 passagiers betekent dit 325 liter per persoon. De CO2-uitstoot per persoon is 815,75 kg. Vermenigvuldigd met twee is dit 1631 kg uitstoot. Dit is een conservatieve schatting.

Het Climate Inequality Report 2023 (wid.world/document/climate-inequality-report-2023/) vermeldt het volgende over het carbon budget per capita:

“This global equally split carbon budget amounts to 1.9 tCO2e per capita each year until 2050 if the climate targets are to be reached with a probability of 83% (IPCC, 2021). The current global per capita average exceeds the budget compatible with the 1.5C target by about four tonnes of CO2 per year (Chancel, 2022).”

We zijn nu drie jaar verder en hebben globaal beschouwd alleen maar meer CO2 uitgestoten wat het carbon budget, bedoeld in bovengenoemde zin, zal hebben ingeperkt.


De schatting van 1.6 ton klimaatopwarmende uitstoot is conservatief maar het zal u plezier doen dat die iets lager ligt dan de 1.9 ton hierboven.


De vergelijking die u maakt tussen vliegtuig en auto is onzinnig. Wie gaat er met een auto een reis maken van bijna 12.000 km? De gemiddelde Nederlandse auto legt deze afstand in een jaar af.

 

Volkswagen zou werk moeten maken van een grootschalige elektrificatie van kleine auto’s om niet als Kodak te eindigen en om het ook burgers met een kleine beurs aantrekkelijk te maken over te gaan naar een EV. In plaats daarvan heeft de autolobby in EU zijn zin gekregen om door te gaan met productie van fossiele auto’s.