Referenties
Boren, Z., Kaufman, A.C., Carter, L. (280920). Revealed: BP And Shell Back Anti-Climate Lobby Groups Despite Pledges, Huffpost.com
CBS (020225). 76 miljoen luchtvaartpassagiers in 2024, 6 procent minder dan in 2019 | CBS
CE Delft (oktober 2024). European Frequent Flying Levy
CE Delft (2024). De werkelijke prijs van vliegen.
Emmerik, R. et al. (140224)., Verhoog belasting op lange afstandsvluchten, ESB
Davidson, M., (041121). Verdelende rechtvaardigheid in het klimaatbeleid, WRR
ESB (021024). Laat ver-vliegers en overstappers zelf meer opdraaien voor de kosten.
Financieel Dagblad (180923). Faseer fossiele belastingvoordelen uit en doe het snel (opinie van 21 Nederlandse economen).
Fleming, D. (2016). Surviving the future.
Grebe, S. (191224). Hoe ziet Schiphol er in 2050 uit? ‘Ook dan is vliegen nog niet klimaatneutraal’, Change.Inc
Hendriks, R. (090125). Groene energie is geen zwart/wit-kwestie, Foodlog
Ipsos (2024). Opinie: Nederlander slaapwandelt zich de achterstand in - Ipsos I&O Publiek
Joosten, T. (2022). De blauwe fabel, Follow the Money
Joosten, T. (FTM, 061224). Shell kan flink verdienen aan een groene goocheltruc met gas uit mest.
Kennisinstituut Mobiliteit (KIM, 040723). Sterk klimaatbesef, minder vliegen?
Kennisinstituut Mobiliteit (KIM, 121224). De Vliegende Hollander
Nerini, F.F., Fawcett, T., Parag, Y., Ekins, P. (2021). Personal carbon allowances revisited, Nature Sustainability, https://www.nature.com/articles/s41893-021-00756-w
New Economics Foundation (171024). A Frequent Flyer Levy in Europe: The moral, economic, and legal case
NRC (050822). Een co2-budget voor burgers. In theorie niet echt dom maar implementatie is waanzinnig.
NRC (230424), Mensen met laag inkomen leven duurzamer terwijl rijken zich meer zorgen maken over het klimaat.
NRC (160724). Het toerisme gaat de klimaattransitie niet uit zichzelf maken.
Opinie | Het toerisme gaat de klimaattransitie niet uit zichzelf maken - NRC
NRC (190724). Interview met Sawan, president Shell.
NRC (221124). Oliereuzen hebben zich op massaproductie van plastic gestort.
NRC (020125). Kantelpunten voor duurzame transitie dichterbij dan gedacht.
Oudenhoven-van der Zee, K. van, (140324). Burgers gelijkwaardig aan de ontwerptafel van beleid, Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)
Oxfam Novib (081124). Minister Hermans faalt in zowel visie als daadkracht voor het halen van onze klimaatdoelen
Piketty, Th. & Sandel, M. (2025). Gelijkheid. Wat is het en waarom het ertoe doet, Ten Have
Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), (241024), Klimaatdoel 2030 raakt uit zicht
Schipholwatch, vele relevante bijdragen over luchtvaart in Nederland
Sociaal en Cultureel Planbureau (april 2024), Tussen duurzaam denken en duurzaam doen
Soest, J.P. van (NRC, 280621), De rechter vs. Shell? Laat de gemeenschap beslissen over klimaat
Sys, M. (FTM, 101224). Vliegen op gebakken lucht: airlines gaan amper betalen voor uitstoot
Van Reybrouck, D., (121221), De kolonisatie van de toekomst, Huizingalezing
Visser, M. (050224). Wie haast heeft kiest blauw, www.energiepodium.nl
Volkskrant (280521). Heiligt rond Shell het doel de middelen? Daar hou ik niet zo van. Opinie van F. Kalshoven
Volkskrant (300721). Zorgen om de sociale gevolgen van het Europese klimaatbeleid zijn terecht. Maar de laagste inkomensgroepen hoeven er niet op achteruit te gaan. Opinie van M. Davidson.
Volkskrant, 300721). Klimaatarmoede? Liever saai en effectief dan sympathiek en niet doeltreffend. Opinie van F. Kalshoven
Volkskrant (140122). Het appèl van Milieudefensie op grote bedrijven toont het falen van de politiek.
Volkskrant (020724). Shell legt bouw stil van Rotterdamse biobrandstoffabriek