Bijlagen

 

  1. Biofuels

In samenwerking met SkyNRG zet KLM in Delfzijl een fabriek op om "sustainable aviation fuels" (SAF) te winnen uit "waste and residue streams" zoals kookvet en agri-restafval. SkyNRG streeft met die SAF naar een reductie van tenminste 80% CO-2-emissie vergeleken met gewone kerosine. In eerste instantie wordt 2 tot 4% van het totale brandstofgebruik van KLM door SAF vervangen. SAF is twee à drie keer zo duur als kerosine.

 

Vier procent bijmenging van SAF (met verminderde uitstoot van 80%) levert als procent verminderde uitstoot 1 - [(.04*.2)+(.96)] = 1- .968 =.032, dat is 3.2%.

Bij 2 procent bijmenging is het 1,6 %.

Hoeveel wil KLM groeien? Bij bijmengen van 4% SAF en groei van vluchten/kerosine van 3% is de reductie van CO-2 verwaarloosbaar (.003), bij bijmengen van 2% gaat de CO-2-uitstoot met 1% omhoog. Deze cijfers hebben alleen betrekking op het eerste jaar, bij volgende jaren van groei gaat de CO-2-uitstoot omhoog tenzij het aandeel SAF als energiebron enorm wordt opgeschaald.

 

Een tegenargument kan zijn dat SkyNRG de productie van SAF geleidelijk flink wil opvoeren. De vraag is dan waar dit bedrijf steeds meer reststoffen vandaan haalt in de vijver waarin ook steeds meer duurzame bedrijven vissen, zoals biomassacentrales en bio-ethanolproducenten.

Dat vliegtuigbrandstof duurder wordt door SAF kan leiden tot het fenomeen "tankering" (Eurocontrol, juni 2019) dat de CO-2-uitstoot van vliegtuigen vergroot.

 

  1. Grotere vliegtuigen

KLM wil 35 nieuwe vliegtuigen van Embraer bestellen die eenderde meer aan passagiers kunnen herbergen dan de oude E190-vliegtuigen waarmee Cityhopper vliegt en die bovendien 30% zuiniger zijn en minder lawaaiig (Parool, juni 2019). Die oude vliegtuigen zouden dan uit de vloot worden gehaald (en niet verkocht, maar gedemonteerd).

 

De verwachte reductie in CO2 is 1 - 1.36*.70 = .048, dus 4.8%.

 

Ook hier geldt dat er op grote schaal vliegtuigen vervangen moeten worden om de groei van het vliegverkeer met vermindering van uitstoot bij te houden.