Vliegen aan banden

 

Website vliegenaanbanden.nl was een initiatief waarmee ik in 2018 begon. 

Ik zag de angstwekkende klimaatproblemen van ongebreideld vliegen aankomen en heb gezocht naar een methode om het vliegtuiggebruik terug te dringen.

Het beleid van het toenmalig kabinet, met name van VVD,  was nog gericht op groei van Schiphol en opening van Airport Lelystad als tweede luchthaven.  

 

Met vliegschaamte alleen kom je aan reductie van vliegen niet toe. De overheid moet, als hoedster van het welzijn en gezondheid van burgers,  haar verantwoordelijkheid nemen om de mobiliteit van mensen te verplaatsen naar middelen die minder vervuilend zijn. Het gebruik van vuile middelen moet duur worden, en het gebruik van minder vuile middelen goedkoper, in plaats van andersom zoals het nu is. 

 

Het idee van een geautomatiseerd systeem waarmee burgers emissieruimte in vliegtuigen kunnen kopen heb ik uitgewerkt in 2019 en 2020. Het voorgestelde systeem is dus alweer enkele jaren oud. Dat betekent niet dat het niet actueel is. 

Een korte samenvatting vindt u hier.

 

Op mijn voorstel is weinig gereageerd, laat staan iets mee gedaan. Ik zie een aantal oorzaken en redenen:

  • het is wellicht taaie kost en veel leeswerk.
  • het wordt al snel afgeschoten als te ingewikkeld of fraudegevoelig (het eerste is misschien waar, voor vliegmaatschappijen en voor veelvliegers; het tweede is niet zo).
  • vliegen is one-issue. Een systeem dat alle klimaatonvriendelijke consumptie belast is aantrekkelijker (maar nog veel gecompliceerder).
  • we hebben een regeringscoalitie die groei en vrijheid-blijheid predikt, daar hoort geen krimp of dwang bij.
  • we hebben een slecht track record van automatiseren bij de overheid.

 

Later ben ik aan de website Kieswijzers Luchtvaart gaan toevoegen. De eerste kieswijzer betrof de landelijke verkiezingen van januari 2021. Latere kieswijzers betroffen de gemeentelijke verkiezingen van 2022, van gemeenten die Schiphol op of naast hun grondgebied hebben. 

De kieswijzers waren eigenlijk een extraatje (of lokkertje), maar zoals wel vaker gebeurt, kregen ze veel meer aandacht dan mijn emissieplan.

Wie toch meteen naar de kieswijzers wil linken, kiest Kieswijzers Luchtvaart. Kieswijzer luchtvaart 2023 is de meest recente.

 

Er zijn sinds 2020 heel wat ontwikkelingen geweest op luchtvaartgebied, en met name op Schiphol en voor KLM, die ik niet heb meegenomen op de website. Sommige zijn gunstig, d.w.z. bespoedigen de krimp van de luchtvaart. Andere zijn ongunstig. Ik ben van plan om ontwikkelingen kort te beschrijven op pagina Nieuws.